Bij een ‘AMT promoconcert’ is het uitgangspunt dat de AMT leerling zelf verantwoordelijk is voor de programmering, organisatie, publiciteit en presentatie van het concert. Harpiste Michelle Sweegers organiseerde en presenteerde dit keer het concert op zondag 5 juli 2015 in Cultureel Centrum De Schalm in het naast Tilburg gelegen dorp Berkel-Enschot. Zoals gebruikelijk bij deze concerten speelde Michelle zelf een muzikale hoofdrol bijgestaan door mede AMT’ers en, verrassend op dit concert, door het uit België (Sint-Niklaas) afkomstige dansgezelschap ‘Compagnie Les Coryphées’.
Het concert werd vrolijk geopend met het eerste deel van het bekende harpconcert in A van de 18e eeuwse Oostenrijkse componist Karl Ditters von Dittersdorf. Michelles medespelers waren de violisten Merel van der Meulen, Brit Issa Rijnen, Valerie Schönen, Vera Beumer, violiste Anastasia Fridman voor deze gelegenheid op de altviool en de cellisten Jan Oppelaar en Thomas Zonderop.
Hierna volgde Michelle met haar harp als solo instrument met twee intieme, sprankelende stukken met sporen uit uit de ‘late romantiek’ en begin twintigste eeuw van de Franse componisten Gabriel Pierné en Carlos Salzedo.
Ook in Franse sferen, maar dan anders, was het op persoonlijke herinneringen geïnspireerde trio ‘Hommage à Elisabeth Fontan-Binoche’ van Sandrine Luzignant uitgevoerd door Michelle, klarinettiste Léa Hemmerlin en cellist Jan Oppelaar. Léa en Michelle vervolgden met een duo ‘Una voce poco fa’ uit de opera ‘Il barbiere di Siviglia’ van de Italiaanse componist Gioachino Rossini. Het programma voor de pauze werd afgesloten met de ontroerende Drie Russische Liederen van Michail Glinka voor harp, viool en cello uitgevoerd door Michelle, Brit Issa Rijnen en Jan Oppelaar.
Na de pauze was er een, speciaal voor dit concert ontwikkeld, bijzonder optreden van 4 dansers van de ‘Compagnie Les Coryphées’ met een ballet op het ‘Celtic Concerto’ van de uit Wales afkomstige harpiste Catrin Finch, uitgevoerd door een orkestje van AMT’ers. De dansers waren Eline Verstraeten, Hanna Behiels, Annelies Matton en Kara Gemoets. De choreografie werd bedacht door Eline verstraeten. Léa en Michelle speelden vervolgens als klarinet-harp duo de suite ‘Victorian Kitchen Garden’ van de Engelse componist Paul Reade.
Ook verrassend dit concert was een optreden van Michelle op een elektrische harp als duo met de cello van Jan Oppelaar. Een afwisselend meditatief en dan weer geagiteerd stuk van de Amerikaanse Deborah Henson-Conant.
Het concert werd majestueus afgesloten met het beroemde ‘The Arrival of the Queen of Sheba’ van barokcomponist Georg Friedrich Händel, uitgevoerd door Michelle met het voltallige, speciaal voor dit programma samengestelde orkest van mede AMT’ers.
Een waardige afsluiting van een evenzo waardig middagconcert.