Skip to main content
Algemeen

Les in coronatijd: leerlingen vertellen

Door: 22 augustus 2020februari 16th, 2021No Comments

Vanaf half maart tot aan de zomervakantie konden vanwege de coronamaatregelen geen live lessen gegeven worden. Hoofdvak- en theorielessen werden nu online gegeven, zodat leerlingen en docenten wel met elkaar in contact bleven. Door middel van videobellen, video-opnames en schriftelijke huiswerkopdrachten konden zowel individuele als ook sommige groepslessen toch doorgang vinden.

“We maken eigen muziekvideo’s die we naar de groep opsturen en dan beoordelen we elkaar”

Al eerder hadden we bericht hoe docenten dit lesgeven ervoeren. Met het nieuwe lesjaar in zicht, waarin we weer live van start kunnen gaan, blikken we met de leerlingen nog even terug op deze periode. Een ‘bizarre’ tijd, in de woorden van een van hen.

“Online les hebben is heel apart, maar het zijn nog altijd hele goede lessen”

“Samenspelen gaat niet echt. We zijn laatst een uur bezig geweest om alleen al een goed geluid te krijgen”

Het was voor veel leerlingen wennen: van de ene op de andere dag zaten ze thuis en zagen ze hun vrienden niet meer. Hoewel ze via social media met elkaar in contact konden blijven, kon dit het gemis aan echte communicatie niet compenseren. Even een kort babbeltje met elkaar maken, een grapje uitwisselen, vragen hoe het gaat – dat doe je in het echt toch sneller dan online. Zagen de AMT’ers voorheen hun medeleerlingen elke zaterdag bij theorie- en koorlessen, nu zagen de meesten elkaar alleen nog bij een online groepsles.

“Ik vind het wel spannend om voor een beeldscherm te spelen, want je kunt het nooit helemaal goed horen”

“Op filmpjes hoor je alles, waardoor ik te perfectionistisch word en het voor mijn gevoel nooit helemaal goed is”

Ineens moest iedereen zijn eigen dagindeling maken. Sommige scholen bleven het gewone lesrooster aanhouden, met groepslessen via Microsoft Teams, of de mogelijkheid voor docenten en leerlingen om persoonlijk met elkaar te chatten. Andere scholen gaven geen lessen meer, maar gaven de leerlingen opdrachten die dagelijks of wekelijks ingeleverd moesten worden. En sommige scholen combineerden dit: intensieve online lessen plus veel extra huiswerkopdrachten met strenge inlevertermijnen. Zo hadden sommige leerlingen het drukker dan andere, met een strak voorgeschreven rooster, terwijl andere leerlingen steeds hun eigen dagindeling moesten maken. Dat laatste werd als zeer prettig ervaren: schoolwerk en muziekstudie konden ze nu naar eigen inzicht met elkaar afwisselen. Zo konden schooltussenuren efficiënt ingevuld worden met vocalises of toonladders, en konden huiswerkopgaven zo vroeg mogelijk op de dag gemaakt worden, zodat middag en avond vrij waren voor niet-schoolgerelateerde zaken. Daarnaast, en dat gold ook voor degenen die het extra druk hadden vanuit hun school, vielen veel extra activiteiten weg. Geen repetities meer, geen concerten en vooral: geen reistijden van of naar school (voor sommigen ruim twee uur per dag). Met meer rust en ontspanning als gevolg.

“Ik kan mijn schoolwerk meer in stukjes over de hele week verspreiden, waardoor ik meer tijd en rust heb”

Omdat er geen concerten en concoursen meer gepland stonden, viel voor een aantal leerlingen een belangrijke drijfveer voor het studeren weg. Des te fijner was het dat de lessen wel online door konden gaan. Sommige docenten organiseerden ook online groepslessen, waarbij leerlingen elkaars opgestuurde opnames mochten becommentariëren, korte compositie-opdrachten maakten of voor elkaar toonladders voorspeelden. Maar toch, hoe inventief de lessen ook ingevuld werden en hoe vaak ze elkaar via een beeldscherm ook konden zien: online lessen halen het niet bij echte ‘real life’ lessen. De gezelligheid, de precieze feedback, het gevoel fouten te mogen maken (immers: een opname is zo definitief – het liefst wil je een perfecte opname insturen voor de les): hoe essentieel dat alles is werd in deze periode extra duidelijk.

“Gelukkig kan ik door de online lessen nog in contact blijven met mijn leraar”

Gelukkig mogen docenten en leerlingen na de zomervakantie weer als vanouds aan de slag, zij het met inachtneming van anderhalve meter afstand tussen docent en leerling. Geen stotterende lessen meer waarbij leerling of docent plotseling niet meer te horen of te zien zijn, of waarbij je andere vingerzettingen ziet dan je op datzelfde moment hoort. Maar echte lessen, waarin je weer precies aan je klank kunt werken, snelle feedback kunt krijgen en weer echt menselijk contact kunt maken.

“Ik vind het fijn dat ik per dag een planning kan maken die voor mij het handigste uitkomt”

“Ik mis de AMT, het contact met mijn vriendinnen, mijn medeleerlingen en de docenten”

Op zaterdag 29 augustus vindt in Waarder tijdens de Startdag de aftrap van het nieuwe lesjaar plaats. Leerlingen kunnen weer met elkaar samenspelen, samen aan klank en muzikaliteit werken en samen plezier beleven. Daarbij geholpen door de docenten, die met hun aanwezigheid de leerlingen als geen andere kunnen stimuleren en inspireren. Het huis van Erika Waardenburg staat gedurende de hele dag open voor repetities en lessen, evenals de Gereformeerde Kerk er tegenover. Daar zullen ’s avonds de leerlingen voor het eerst sinds maanden weer gezamenlijk op het podium kunnen staan.

 

 

Lees ook: Scholen en conservatoria gesloten: online lessen